Join now

Een nieuwe wereld in honderd dagen (Leuven)

Als ik mag, stel ik je een ongewone vraag in het kader van het schrijfproject 'Een nieuwe wereld in Protected content , waarvoor ik op zoek ben naar jongeren van 14 tot 16 jaar (soms wordt afgeweken van de leeftijd) die een inspirerende blik op de wereld hebben. Daarbij denk ik aan een zo breed mogelijke waaier van jongeren, zo ook Indische jongeren die dankzij het evenwicht dat ze proberen te vinden tussen verschillende culturen een specifieke blik op de wereld en de toekomst hebben. Maar eerst wat uitleg.

Er is namelijk een plan in de maak om honderd jongeren te laten beschrijven hoe hun ideale wereld er zou uitzien mochten ze die zelf mogen creëren. Deze Nieuwe Wereld wordt gevormd in honderd dagen. Honderd jongeren zullen op één pagina in dagboekvorm beschrijven wat ze van de wereld hebben gemaakt op die ene dag dat ze de kracht hadden om alles te veranderen of te behouden of op hun kop te zetten. Gezien ze zelf de boetseerders van de wereld zijn, schrijven ze in ik-vorm. Ze beschrijven een wereld niet alleen voor zichzelf, maar voor alle mensen. Alle verhalen van de honderd jongeren vormen samen een dagboek van honderd dagen. Elk verhaal wordt geïllustreerd door een illustrator. Het dagboek zal worden uitgegeven door uitgeverij Van Halewyck. De opbrengst van het boek gaat naar een goed doel ter bevordering van de sociale cohesie in de maatschappij.

Mijn taak bestaat erin honderd jongeren te vinden die graag willen meewerken aan het project. Ik ben op zoek naar jongeren die door hun individuele situatie, door hun sociale of culturele context, door hun passie of interesses een eigen visie hebben. Uiteraard hoeven deze jongeren geen ervaring te hebben met schrijven. Het enige wat telt, is zin hebben om van de wereld een betere plek te maken. Voor het omzetten van hun gedachten in een tekst kan ik ondersteuning bieden in overleg met hen persoonlijk of met ouders of leerkrachten of begeleiders. Ik bezorg de deelnemers een werkboekje met tips en inspiratiebronnen. Voor de eindredactie ben ik samen met hen verantwoordelijk.

Het is vooral van belang dat ze vanuit hun hart en ziel schrijven, dat ze nadenken hoe de wereld er idealiter zou moeten uitzien voor alle bewoners. Het beeld dat ze van de nieuwe wereld vormen mag gelijkenissen hebben met wat er al bestaat, maar mag ook een fantasiewereld zijn. Het is wel van belang dat de achterliggende boodschap en de universele waarden die ze belangrijk vinden duidelijk zijn.

Om de beoogde doelgroep te bereiken, kom ik dus bij jullie aankloppen omdat ik hoop dat ik via Inter Nations in contact kan worden gebracht met jongeren die graag deze kans willen grijpen. Misschien is er een mogelijkheid om een oproep naar de jongeren te doen? Of is er iemand die me op de hoogte kan brengen van verenigingen van Indische jongeren of gezinnen? Of kunnen jullie me doorverwijzen naar andere contactpersonen? Het zou een verrijking van het boek betekenen als ook Indische jongeren hun wereldbeeld zouden meegeven.

Alvast bedankt voor de aandacht!

Hartelijke groet,

Vera
Protected content

Leuven Forum

Our Global Partners